• De schaarste in Amerikaanse winkels is zo groot dat consumenten bots inzetten om gewilde spullen te bemachtigen.
  • Bots zijn stukjes software die webshops afstruinen en het afrekenen versnellen.
  • Internetbots werden al gebruikt voor de aankoop van zeldzame sneakers of concertkaartjes, maar worden nu ook breder ingezet.
  • Lees ook: 11 trucs die supermarkten toepassen om je zo veel mogelijk te laten kopen

In de aanloop naar het feestseizoen krijgen Amerikaanse consumenten niet alleen hogere prijzen voor de kiezen, ze moeten ook concurreren met internetbots.

Bots zijn stukjes software die webshops afspeuren naar bepaalde items, en alvast gegevens invullen bij het afrekenen. Tussenpersonen kunnen zo razendsnel gewilde artikelen bemachtigen en die verkopen voor een hogere prijs.

Dat gebeurt onder meer bij de handel in zeldzame sneakers. In Nederland zijn bots ingezet om concertkaartjes op te kopen.

Nu winkels kampen met een verstoorde toeleveringsketen en toenemende schaarste aan bepaalde producten, zetten Amerikaanse consumenten bots in om ook meer doorsnee artikelen te kopen, van elektronica tot speelgoed.

"Mensen proberen voor te dringen en zetten automatisering in om alles in handen te krijgen dat schaars is", zegt veiligheidsdirecteur Patrick Sullivan van Akamai Technologies tegen persbureau Bloomberg. "Oorspronkelijk ging het om concertkaartjes, toen handtassen en sneakers. Nu worden bots zelfs ingezet voor vaccinatieafspraken en alledaagse artikelen."

Ook bots zijn schaars en dus duur

Een bot inzetten is niet gratis. Craig Douglas, een 34-jarige elektricien, zegt tegen zakenkrant The Wall Street Journal dat hij maandelijks 99 dollar betaalt voor een abonnement op Snailbot, een dienst die de websites van Amazon en Walmart afstruint.

De prijs van bots wordt vaak kunstmatig opgedreven door de makers, bleek uit eerder onderzoek van Insider. Ze stellen een beperkt aantal ter beschikking bij de lancering voor een paar honderd dollar per stuk. Als die zijn uitverkocht, dan worden de bots doorverkocht door duizenden dollars.

"Met de opkomst van bots hebben sommige consumenten zoiets van: 'Als je ze niet kunt verslaan, moet je zelf maar meedoen'", schreef marktonderzoeker Forrester in een rapport deze maand. "Daardoor wordt het alleen maar waarschijnlijker dat bots gewilde artikelen opkopen, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat."

Retailers kunnen klanten verliezen

Veel grote webwinkels hebben maatregelen genomen om bots te weren. De webshops die dat niet doen, kunnen daar nadeel van ondervinden.

"Als mensen zelf shoppen kopen ze niet alleen de spelletjescomputer, maar ook aanvullende producten zoals controllers en games. Bots doen dat niet. Winkels die bots niet blokkeren draaien daardoor minder omzet. En gefrustreerde klanten die specifieke items niet kunnen krijgen vanwege de activiteit van bots, gaan elders shoppen en komen misschien nooit meer terug", aldus Forrester.

Maar voor wanhopige ouders zijn bots dé manier om topcadeaus voor hun kinderen in handen te krijgen. Douglas is erin geslaagd om vorige maand een Playstation 5 te kopen en ander speelgoed dat praktisch overal uitverkocht was, zegt hij tegen The Wall Street Journal. "Dat heeft kerst dit jaar min of meer gered."

LEES OOK: 7 kortingstrucs waar we iedere keer weer intrappen